Sinds begin 2025 zien veel van ons die de Google Search Console gebruiken voor inzichten in zoektermen en websiteprestaties een opvallende trend ontstaan.
Zie je een toename in vertoningen, maar juist minder klikken? Grote kans dat dit komt door de nieuwe Google AI search overview assistent.
Google Search AI
Deze dienst is bedoeld om gebruikers AI-gegenereerde informatie te bieden, samengesteld uit betrouwbare bronnen, websites en diensten. Op dit moment zijn vooral nieuwswebsites en productreviews de dupe, maar we zien dat AI steeds meer soorten antwoorden genereert.
Google lijkt bewust geen gezondheidsadvies of andere risicovolle onderwerpen te behandelen. Dit komt waarschijnlijk ook door de gefaseerde uitrol: veel antwoorden zijn gecachet en vooraf gegenereerd op basis van populaire vragen en trends.
De impact
De gevolgen zijn nu al merkbaar. Steeds meer gebruikers vinden direct het antwoord, productadvies of nieuws dat ze zoeken, zonder nog andere websites te bezoeken.
Als deze trend doorzet, zullen vooral minder technische gebruikers Google nog meer vertrouwen en minder snel doorklikken naar sites met professioneel samengestelde content.
Nieuws- en mediasites merken nu al minder verkeer en betrokkenheid, terwijl Google hun content blijft indexeren en gebruiken om de AI verder te trainen. Hoe beter de content, hoe sneller Google AI deze kan samenvatten.
Breaking news en live-updates blijven voorlopig buiten schot, maar artikelen over recente gebeurtenissen verliezen al verkeer doordat Google AI direct een samenvatting toont. Ook andere sectoren, zoals productreviews, merken deze verschuiving.
De cyclus
Hoe meer websites hun content verbeteren en uitbreiden, hoe meer dit als trainingsdata voor Google AI kan dienen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel: uitgevers investeren in kwaliteit, maar AI profiteert en het verkeer naar de bron daalt. Steeds meer sectoren zullen hier last van krijgen.
Impact op gebruikers
Ik verwacht dat steeds meer diensten hun waardevolle informatie achter een betaalmuur of account zullen plaatsen, om te voorkomen dat Google AI deze zomaar kan indexeren. Dit betekent dat gebruikers vaker accounts moeten aanmaken of moeten betalen voor informatie die voorheen gratis was.
Impact op adverteerders
Ook adverteerders zullen merken dat websites minder impressies krijgen en zullen hun strategieën moeten aanpassen aan het veranderende online landschap.
Vooruitkijken
Deze dienst staat nog in de kinderschoenen en er zijn duidelijke beperkingen aan LLM's en de benodigde rekenkracht.
Google kan deze dienst niet zomaar grootschalig en betaalbaar uitrollen, tenzij het echt betere resultaten en inkomsten oplevert.
Google Search draait grotendeels op advertenties. Als adverteerders het gevoel krijgen dat AI hun verkeer afsnoept, zullen ze minder snel adverteren.
Het is verstandig om nu al na te denken over mogelijke stappen, afhankelijk van hoe succesvol en breed deze AI-overzicht uitgerold wordt.
Daarnaast gebruiken steeds meer mensen AI-tools in plaats van Google Search, zeker nu veel smartphones standaard AI-functionaliteit bieden.
Het is niet allemaal doem en somberheid
Google heeft in het verleden vaker nieuwe producten en diensten gelanceerd die de zoekresultaten beïnvloedden, zoals Google AMP. Dat veroorzaakte destijds veel ophef, maar stierf langzaam uit en wordt tegenwoordig nauwelijks nog gebruikt. Het is dus belangrijk om op de hoogte te blijven, maar niet elk Google-initiatief heeft blijvende impact.
AI-diensten hebben hun beperkingen en kosten. Google's AI-zoekfunctie vormt daarop geen uitzondering en kan zelfs extra beperkt worden door de schaal en bestaande diensten van Google.
Cloudflare heeft aangekondigd functies te gaan uitrollen die automatisch AI-scrapers blokkeren die auteursrechtelijk beschermde content proberen te verzamelen voor training.
We moeten afwachten hoe Google en andere zoekmachines AI in hun resultaten gaan toepassen.
Reach Out
Wil je een technische partner om mee te denken?
Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee over de impact die AI kan hebben op jouw organisatie en diensten.
Wil je contact opnemen?
Vond je het artikel interessant, wil je het bespreken of manieren waarop Goldmund je zou kunnen helpen? Neem gerust contact op via een van de onderstaande methoden.