Homepage SXSW050

Virtual Reality, een tussenstand

By on maart 20, 2017

Was 2016 voor Virtual Reality qua aandacht op SXSW het absolute topjaar, dit jaar leek het dat de ontwikkelingen in en de aandacht voor VR (en AR/MR) een pas op de plaats maakten. Dit kan enerzijds komen door de overweldigende belangstelling die Artificial Intelligence genoot, maar anderzijds was 2016 ook het jaar van de introductie van de Oculus Rift en HTV Vive en in mindere mate de Hololens, dat VR/AR bereikbaar maakte voor een grote doelgroep. In 2017 is het wachten op een volgende generatie van de hardware en goede content. Dat de markt vertrouwen heeft in de ontwikkelingen op het gebied van VR/AR blijkt wel uit een recent onderzoek van het International Data Corporation (IDC). Hieruit komt naar voren dat door nieuwe hardware lanceringen, een toenemend aanbod van content voor zowel de consument als de zakelijke gebruikers en een lagere prijs de wereldmarkt voor headsets voor VR/AR in een razend tempo zal vergroten. Het IDC verwacht tot 2021 een gemiddelde jaarlijkse groei in verkoop van headsets van 58 %, tot bijna 100 miljoen per jaar.
Wat was er wel te zien op SXSW ? Bijvoorbeeld de The Mummy Zero Gravity VR Experience, waarbij niet de grote ster Tom Cruise was, maar de eistoelen van Positron Voyager, de eerste full motion stoel ontworpen voor cinematische VR. Terwijl de making of the Mummy op de bril werd afgespeeld gaf de stoel je het gevoel dat je midden in de film zat, zelfs de schijn van gewichtloosheid toen het virtuele vliegtuig met Tom Cruise en al neerstortte. Hier ervoer je toch echt de bioscoop van toekomst. Wat ook indruk op mij maakte was de VR productie Dreams of ‘O’ van Felix & Paul Studios. Deze speciaal voor VR gemaakte Cirque Du Soleil één op éen beleving speelde zich af onder water en was letterlijk ‘immersive’ en adembenemend.
Wat ook niet overmeld mag blijven was de presentatie van James Lee-High van Future Colossal. Volgens James ligt de toekomst vooral bij Mixed Reality (MR). Waarbij het doel van VR is het simuleren van een virtuele wereld , wordt bij MR aan de echte wereld een virtuele laag toegevoegd. Het grote voordeel is dat je in contact blijft met de echte wereld.De Hololens van Microsoft is op dit moment de belangrijkste MR bril die beschikbaar is. Met zijn onbelemmerde zicht en geluid is deze bril met name geschikt voor instructie en operationele visuele ondersteuning. Beperking van de Hololens is het kleine gezichtsveld. Het wachten is op de volgende versie waarbij met name cloud based processing en rendering in combinatie met 5G internet de grote doorbraak van de Hololens zal worden.

TAG
GERELATEERDE BERICHTEN