Homepage SXSW050

New Dutch Wave – Hoe je innovatie een internationaal handje helpt

By on maart 13, 2017

Een prachtig Nederlands initiatief is ‘New Dutch Wave‘: een samenwerking van een groot aantal partijen om Nederland goed op de kaart te zetten in Austin. Van zondag tot en met woensdag is een locatie afgehuurd, die vier dagen lang wordt gebruikt voor borrels, bijeenkomsten en presentaties. Een omgeving waar toevallige en gearrangeerde ontmoetingen het begin zijn van ‘new business’ of een verdieping van wat er al is.
Naast het huis is er ook een Nederlandse stand op de tradeshow van SXSW, die zondag geopend werd door Prins Constantijn. Een aantal innovatieve Nederlandse bedrijven presenteert zich hier. Zowel in de stand als in het NewDutchWave-house staat bijvoorbeeld een ‘Sensory Reality Pod’ van Sensiks, een cabine waarin je VR ervaart met al je zintuigen: beeld, geluid, geur, temperatuur, trilling en smaak.

De innovator-wedstrijd wordt gewonnen door Utomik, zij hebben een abonnementservice voor hun gamebibliotheek, op de voet gevolgd door Minibrew, met een thuisbrouwsysteem voor bier. Die laatste zagen we al eerder op de CES in Las Vegas; charmant, geliefd product en mooie combi digitaal en ‘maken’. AkzoNobel is ook één van de aanwezigen, net als Stroopclub en The Inner Circle. Heel divers dus en daarmee geeft het de breedheid van innovatie in Nederland weer.

Woensdag presenteert Ard Boer namens ons in het NewDutchWave-house de HitWizard. In een gezamenlijke presentatie met Maarten Brinkerink van Beeld&Geluid. We zijn één van de vele partijen die de gelegenheid krijgt, of de kans aangrijpt (net hoe je het bekijkt), om zich in Austin te presenteren. Daarmee mag je wel constateren dat NewDutchWave in een behoefte voorziet. Ik ben benieuwd naar wat dit initiatief uiteindelijk allemaal oplevert. Ik ben nu al benieuwd naar de uitkomsten van een kwalitatief onderzoekje ‘Wat heeft u er aan gehad’! Want nu ik hier voor de tweede keer ben ben ik er helemaal van overtuigd dat heel veel andere ondernemers hier (of op een ander internationaal evenement) zouden moeten zijn voor contacten, kennis, energie en inspiratie.

Zondagavond bezoeken we na de Nederlandse openingsparty ook het Belgische en het Duitse feestje. Zaterdag waren we al bij de openingsparty van Europa. Het is dus zeker niet uniek wat Nederland doet: veel landen, steden en regio’s grijpen de gelegenheid aan met hun innovatieve bedrijven in Austin te zijn. Daarmee geven ze deze bedrijven een extra boost in hun (internationale) ontwikkeling. Vaak zo nodig, want als je druk bent met ondernemen en de waan van de dag zie je dit soort kansen soms niet of schat je ze niet op waarde. Dat zetje in de rug: ‘We gaan met zijn allen, kom mee!’ is zo nodig. En dan bedoel ik niet dat het allemaal door de staat gefinancierd moet worden: je moet hier als ondernemer ook zelf op willen investeren.

Volgend jaar een SXSW050 expeditie vanuit Groningen?

TAG
GERELATEERDE BERICHTEN