Homepage

Excellence is not awesome, we need awesomeness!

By on juli 10, 2017

Eind juni 2017 vond in Rotterdam de MuseumNext Europe conferentie plaats. Meer dan 500 professionals uit 30 landen kwamen bijeen om zich te laten inspireren door de laatste ontwikkelingen in de museale wereld. Het thema dit jaar was game-changing. Musea kunnen niet meer terugvallen op hun traditionele rol als kennisinstituut, maar zullen mee moeten gaan in de veranderende maatschappelijke betekenis van en de waarde die aan musea wordt toegekend. Maar ook technologische ontwikkelingen en de verwachtingen die hun (online) publiek hebben leiden er toe dat musea volop in transitie zijn. Deze 3 daagse conferentie gaf een mooi inzicht in deze ontwikkelingen.

Een van de sprekers was Honor Harger, Executive Director van het ArtScience Museum in Singapore . Haar presentatie met de titel ‘Curating Bits Rather than Atoms’ vertelde ze over de expositie Future world waarin de bezoeker een digitale reis onderneemt met als thema’s Natuur, Stad, Park en Ruimte. Techniek als verbindende factor tussen wetenschap, kunst en natuur.

Audio tour, The Lost Palace

Een heel andere aanpak is die van Tim Powel, digital producer van Historic Royal Palaces. In zijn presentatie met als titel ‘Feeling the past and finding the lost palace’ vertelt hij het verhaal van het Banqueting House, dat ooit een onderdeel was van the Palace of Whitehall. Dit paleis in Londen was met zijn 1500 vertrekken het grootste paleis van Europa, totdat in 1698 het hele complex door een brand werd verwoest, met uitzondering van het Banqueting House. Bezoekers kunnen door de straten van Londen een audio tour volgen, waar met behulp van een tracking device de geschiedenis van de Lost Palace kan worden herbeleefd. Uitgangspunt hierbij is de onzichtbare interface. De techniek moet ondersteunend zijn en mag het verhaal niet verdringen. We liked the fact that is was an interactive experience, but without lots of touch screens and buttons it made it more feel ‘real’ aldus Tim Powel.




Streef ernaar om anders te zijn.
Een presentatie die het meeste indruk maakte was die van Claire Eva, Brand en Communicatie Director van 14-18 Now. Ze vertelde over het project ‘We Are Here Because We Are Here’ van Turner prijs winnende kunstenaar Jeremy Deller en Rufus Norris, directeur van het Nationaal Theater. Op 1 juli 2016 gingen in heel het Verenigd Koninkrijk 1400 vrijwilligers gekleed als WO1-soldaten de straat op. Hiermee herdachten ze de Slag aan de Somme, precies 100 jaar geleden, waarbij op de eerste dag bijna 20.000 Britse soldaten het leven liet. Niemand sprak met het publiek. In plaats daarvan deelden ze kaartjes uit met de naam, regiment, locatie en de leeftijd waarop ze stierven van een soldaat die zij vertegenwoordigen.

De uitdaging van deze campagne was dat het van te voren niet mocht uitlekken. De reactie van het publiek was overweldigend. De hashtag #WeAreHere werd trending op Twitter en binnen 14 uur waren er 340 miljoen weergaven. En na afloop had 63 % van de VK bevolking van de campagne gehoord. En sterker tweederde van hen was van mening dat de Slag aan de Somme belangrijk was in hun leven. De campagne was een groot succes!

Tot slot mag de bijdrage van Adam Lerner, Director en Chief Animator van Museum of Contemporary Art in Denver niet onvermeld blijven, onder de titel ‘How Not to Die of Excellence’ hield hij een betoog dat musea niet uitmuntend moeten zijn, maar ook geweldig. ‘excellence is not awesome we need awesomeness!’ volgens Adam. En dat is nu precies waar Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe op inhaakt.

TAG
GERELATEERDE BERICHTEN