Homepage

DigiLeerKracht: 2000 leerkrachten leren programmeren

By on november 13, 2017

Op maandag 6 november begonnen 50 Friese basisschoolleerkrachten aan het tweedaags programma DigiLeerKracht. Na een warm welkom door directeur Cocky Booij van VHTO, de initiatiefnemer van DigiLeerKracht, trapte Marja Doedens van Goldmund, Wyldebeast & Wunderliebe de eerste dag af met een toelichting op de vaardigheid ‘Computational Thinking’, waarna ze de groep meenam in (voor een groot aantal aanwezigen) hun eerste programmeerles.

Computational Thinking

Computational Thinking vormt samen met mediawijsheid, ICT-vaardigheden en informatievaardigheden de leerlijn ‘Digitale Geletterdheid’. Deze leerlijn is een belangrijk onderdeel van het Curriculum van de Toekomst.  Marja lichtte toe dat Computational Thinking vooral gaat over het kunnen analyseren van problemen, het interpreteren van gegevens en het kunnen gebruiken van (digitale) hulpmiddelen om deze problemen op te lossen. Voor onderwijs in Computational Thinking heb je niet direct een computer nodig, al doet het woord anders vermoeden. Er zijn veel ‘offline’ hulpmiddelen beschikbaar en er komen ook steeds nieuwe, creatieve, invullingen bij.

‘Hé, dat doen wij bij Drama!’

Dit werd met een praktijkvoorbeeld onderstreept: aan het begin van de dag was er één leerkracht die de hand op stak toen er werd gevraagd wie er helemaal géén ervaring had met digitale geletterdheid. Toen Marja na de uitleg van Computational Thinking een opsomming gaf van manieren om dit in de klas te introduceren kwam ook ‘Olaf, de Sandwichrobot’ voorbij. Waarop de eerstgenoemde leerkracht opsprong en riep: ‘Hé! Dat doen wij bij Drama!’. Wat in de praktijk illustreert dat er al heel veel dingen onbewust goed gaan. Na DigiLeerKracht is dit bewust goed geworden, waardoor je er als leerkracht sturing op kunt uitoefenen. En met die sturing, een heleboel extra hulpmiddelen en een relevant kader, zullen deze Digivaardige Leerkrachten er voor zorgen dat de digitale vaardigheden van de basisschoolkinderen de komende jaren de aandacht krijgen die ze verdienen. En daar zijn we allemaal bij gebaat.

50 enthousiaste leerkrachten bij DigiLeerKracht in Drachten

50 enthousiaste leerkrachten bij DigiLeerKracht in Drachten

Programma DigiLeerKracht

VHTO, de organisatie die zich tot doel heeft gesteld de participatie van meisjes en vrouwen in bètawetenschap, techniek en ICT in Nederland te vergroten, is initiatiefnemer van het in maart gelanceerde DigiLeerKracht programma. Dit programma heeft als doel 2000 leerkrachten zodanig ‘uit te rusten’dat ze na afloop van de scholing kundig, didactisch onderbouwd en vol zelfvertrouwen het programmeeronderwijs op hun school verder kunnen ontwikkelen.  En daarmee een belangrijke rol kunnen spelen in het enthousiast maken van kinderen voor wetenschap en techniek.

Het volledige programma bestaat naast dit eerste dagdeel over Computational Thinking en leren programmeren uit een dagdeel over de diverse (digitale) hulpmiddelen die voor het basisonderwijs beschikbaar zijn, didactiek, klassenmanagement en het maken van een persoonlijk actieplan voor de eigen school.
Wil je meer informatie over het programma DigiLeerKracht? Ga dan naar de programmawebsite van VHTO.

TAG
GERELATEERDE BERICHTEN